ABB i IKEA Industry w Zespole Szkół Technicznych


04/11/2022

Zawód przyszłości ze wsparciem IKEA Industry i ABB. Rusza nowy kierunek technik-robotyk w Zespole Szkół Technicznych w Zbąszynku

Ponad 100 uczniów wzięło udział w prezentacji nowego kierunku kształcenia o profilu technik-robotyk w CKZiU w Zbąszynku. Chętnych przyciągnęła możliwość poznania programu zajęć, które rozpoczną się we wrześniu. Na uczniów czekają wyzwania, takie jak: programowanie i sterowanie robotami przemysłowymi oraz nauka obsługi systemów robotyki.

Technik robotyk to zawód, na który występuje szczególne zapotrzebowanie na rynku pracy. Już drugi rok z rzędu znalazł się on na liście zawodów przyszłości Ministerstwa Edukacji, a jak wskazuje „Barometr Zawodów”, obecnie w wielu województwach występuje deficyt specjalistów automatyki i robotyki. Nowy kierunek jest więc odpowiedzią na potrzeby zmieniającego się rynku pracy i polskiej gospodarki, która rozwija się w kierunku automatyzacji i robotyzacji procesów wytwórczych. Jednocześnie szanse i możliwości robotyki dostrzegają też młodzi ludzie, chcący zdobywać wykształcenie i kwalifikacje, które pozwolą im na zdobycie atrakcyjnego i cenionego przez pracodawców zawodu.   To zainteresowanie było szczególnie widoczne podczas drzwi otwartych, które odbyły się w pierwszy dzień wiosny w CKZiU w Zbąszynku. Uczniowie szkół podstawowych uczestniczyli w interaktywnej prezentacji nowego kierunku kształcenia z wykorzystaniem robota współpracującego GoFaTM firmy ABB. Mogli samodzielnie uruchomić robota, poruszać nim w trybie ręcznym, a nawet stworzyć prosty program z pomocą inżyniera ABB.

Uczniowie szkół podstawowych uczestniczyli w interaktywnej prezentacji nowego kierunku kształcenia z wykorzystaniem robota współpracującego GoFa firmy ABB

Nowe technologie na wyciągnięcie ręki

To właśnie partnerstwo szkoły z firmami IKEA Industry oraz ABB gwarantuje, że uczniowie będą mogli zetknąć się podczas zajęć z najnowszymi technologiami. Lekcje będą bowiem prowadzone nie tylko w szkole, ale także w centrum szkoleniowym Ikea, które znajduje się w bliskim sąsiedztwie technikum.

– W ramach współpracy ze szkołą nasi inżynierowie dzielą się wiedzą z kadrą nauczycielską i uczniami. Poprowadzimy też zajęcia praktyczne z wykorzystaniem naszego sprzętu. M.in. z programowania robotów, sterowników PLC, kalibracji systemów wizyjnych czy konfiguracji falowników. Chcemy stopniowo przechodzić od podstawowych do bardziej zaawansowanych zadań, tak by każdy absolwent kierunku technik robotyk był gotowy do podjęcia pracy na stanowiskach, takich jak operator celi zrobotyzowanej, inżynier utrzymania ruchu, programista PLC lub robotyk online/offline. Zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowaną kadrę jest również w dziale rozwoju automatyzacji, gdzie opracowujemy nowe rozwiązania dla linii produkcyjnych znajdujących się w zakładach Ikea Industry  – mówi Daria Wachońska z IKEA Industry która koordynuje projekt edukacyjny.

Przyszli technicy będą mieli też do dyspozycji nowoczesny sprzęt i zrobotyzowane stanowiska pracy w szkole. Na początek na potrzeby zajęć ABB wypożyczy sześcioosiowego robota przemysłowego IRB 1200 o udźwigu 7 kg. Uczniowie nauczą się programować go od podstaw, używając oprogramowania RobotStudio®.

– Oprogramowanie umożliwia pracę offline, dzięki czemu można programować robota zdalnie, z dowolnego miejsca. Gdy uczniowie nauczą się to robić, będą mogli wgrać swoje programy na prawdziwym robocie przemysłowym i uczyć się jego obsługi. Nasze oprogramowanie zostało stworzone tak, by nauka była intuicyjna i przystępna nawet dla początkujących użytkowników. Rocznie udostępniamy placówkom edukacyjnym i uczelniom wyższym ponad 50 licencji oprogramowania RobotStudio, co pokazuje, jak duże jest zainteresowanie tematem robotyki i automatyzacji w naszym kraju – dodaje Ludwik Kotliński z ABB.

Perspektywy

Nie będzie to pierwsza styczność uczniów CKZiU w Zbąszynku z robotyką. Dzięki inicjatywie IIKEA Industry i ABB mieli oni okazję wcześniej zaznajomić się z automatyzacją i robotem przemysłowym na zajęciach z mechatroniki. Kierunek poświęcony głównie automatyzacji i robotyce jest jednak odpowiedzią na potrzeby biznesu zarówno w regionie, jak i w całym kraju. Jak do tej pory w Polsce ruszyło zaledwie kilka takich kierunków kształcenia w technikach.

– Cały czas idziemy w kierunku automatyzacji naszych zakładów produkcyjnych, dobrym przykładem jest fabryka zlokalizowana w Lubawie, gdzie do końca roku linie pakowania wyposażane zostaną w kolejne cele pakujące. Do końca roku na trzech liniach pakowania stanie 12 robotów. To oznacza, że do ich obsługi będzie potrzebnych nawet kilkunastu specjalistów. Warto pamiętać, że zapotrzebowanie na techników robotyki już dziś jest bardzo duże, a z pewnością wzrośnie za kolejne 4-5 lat, gdy pierwsi absolwenci opuszczą mury szkoły. Jednocześnie robotyka daje wiele możliwości ciekawej pracy – od programowania robotów z dowolnego miejsca, np. z domu dla fabryk z innych krajów, po udział w instalacji różnorodnych aplikacji, zaczynając od procesów zgrzewania, spawania, malowania kończąc na paletyzacji w różnych branżach – dodaje Daria Wachońska z Ikea Industry.

Źródło: ABB

Zobacz też: Współpraca ABB i Scanii

Zobacz też:


Dlaczego pasta lutownicza często sprawia problemy techniczne?
Grupa RENEX na stoisku Yamaha podczas targów MOTEK 2024
Sztuczne oko zrewolucjonizuje widzenie robotów
Stwórz przedsiębiorstwo przyszłości z naszym audytem technologicznym – wywiad z MultiProjekt Automatyka
Chwytak do automatycznego zbierania jabłek
Dofinansowanie na robotyzację i cyfryzację przedsiębiorstw
Robot wspierający rehabilitację pacjentów
Zautomatyzowany robot inicjuje nowe badania genetyczne
Relacja z targów Warsaw Industry Automatica