#RoboTemat: Krakowscy studenci z KN Integra budują autonomiczny bolid


Koło Naukowe Integra od ponad 10 lat działa na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. W Integrze zajmujemy się budowaniem konstrukcji związanych z szeroko rozumianą robotyką. Projekty rozwijane w naszym Kole to między innymi:

  • ADR – autonomiczny pojazd przewożący przesyłki po obiekcie biurowym,
  • roboty kroczące – “Zebulon” oraz “The Walking Thread”,
  • mniejsze roboty przystosowane do startów w zawodach w kategoriach micromouse, sumo, linefollower czy też bear rescue,
  • KRAKsat – czyli pierwszy krakowski satelita, który w 2019 r. znalazł się w kosmosie,
  • i wiele innych…

W tym artykule chcielibyśmy przybliżyć Państwu jeden z aktualnie rozwijanych projektów, nad którym trwają zaawansowane prace, a mianowicie “F1/10 AGH”. Jest to rozwinięcie projektu Autonomicznego Bolidu Formuły 1/10, zrealizowanego w ramach konkursu o Grant Rektora AGH 2020. Głównym celem projektu jest stworzenie bolidu zdolnego do autonomicznego i bezpiecznego poruszania się po torze wyścigowym z prędkością nawet do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Dodatkowym wyzwaniem jest przystosowanie bolidu do ruchu pomiędzy innymi pojazdami na trasie. Konstrukcja spełnia wszystkie wymagania, aby móc startować w międzynarodowych zawodach Formuły 1/10, gdzie jedną z konkurencji jest wspólny start z podobnymi konstrukcjami stworzonymi przez zespoły z całego świata.

Budowę bolidu można podzielić na 3 części: 

(1)Lower Level Chassis, (2)Upper Level Chassis, (3)Autonomy Element:

Czytaj więcej: Studenci z AGH budują podwodnego robota – Robotyka

  • Lower Level Chassis: dolne podwozie bolidu zostało skonstruowane do zdalnie sterowanego bolidu w skali 1/10, do tego został dodany silnik bezszczotkowy Velineon 3500.
  • Upper Level Chassis: górne podwozie, na którym znajduje się sterownik VESC, który umożliwia sterowanie silnikiem w łatwy sposób oraz sekcja zasilania, która pozwala efektywnie zasilić wszystkie komponenty oraz zapewnić zabezpieczenie każdego dodatkowym bezpiecznikiem.
  • Autonomy Element: pojazd jest wyposażony w komputer pokładowy NVIDIA Jetson TX2, dzięki któremu można dokonywać obliczeń i wykorzystywać przetworzone dane zebrane z wszystkich naszych czujników takich jak:
    1. LIDAR – HOKUYO UST – 10 LX, dzięki któremu jesteśmy w stanie przeskanować otoczenie w zakresie 270 stopni, aż do 10 metrów od pojazdu
    2. Kamera  Intel 3D RealSense, dzięki której możemy zaprogramować wykrywanie przeciwników na torze i dokonać łatwiejszej identyfikacji pojawiających się obiektów.
    3. Zewnętrzne IMU służące do korekty nachylenia podłoża i położenia bolidu. 

Zapraszamy na naszego FB https://www.facebook.com/knintegra oraz 

Instagrama https://www.instagram.com/kn.integra/

Aktualni skład projektu F1/10 AGH:

Adrian Beściak – Koordynator

Kamil Ptak

Krzysztof Słomski

Jakub Pudło

Zobacz też:


Największe Targi Automatyki Przemysłowej i Robotyki w Polsce!
Czy roboty przewyższają koszty zatrudnienia?
Dlaczego pasta lutownicza często sprawia problemy techniczne?
Grupa RENEX na stoisku Yamaha podczas targów MOTEK 2024
Sztuczne oko zrewolucjonizuje widzenie robotów
Stwórz przedsiębiorstwo przyszłości z naszym audytem technologicznym – wywiad z MultiProjekt Automatyka
Chwytak do automatycznego zbierania jabłek
Dofinansowanie na robotyzację i cyfryzację przedsiębiorstw