Społeczne roboty jako nauczyciele matematyki


Profesor Somaya Ben Allouch z Uniwersytetu Amsterdamskiego przeprowadziła badania, które wykazały, że dzieci mogą skorzystać więcej na nauce matematyki dzięki użyciu społecznych robotów. Roboty okazują się szczególnie przydatne dla dzieci potrzebujących dodatkowego wsparcia. W ramach projektu SOROCOVA stworzono dla robota NAO moduł matematyczny, który dostosowywał się do zainteresowań uczniów.  

Badania wykazały, że dzięki robotowi, który personalizuje swoje zachowanie względem dziecka, dziecko rozwiązuje zadania matematyczne efektywniej, czerpiąc z nauki przyjemność. Badacze odnotowali, że szczególne wsparcie w nauce otrzymały dzieci najbardziej potrzebujące wsparcia. Profesor Ben Allouch bada również zastosowanie społecznych robotów w opiece nad osobami starszymi. 

Wadą przedstawionych badań jest jednak porównanie dwóch grup dzieci – jedną wspomagał robot, drugiej nie wspomagał nikt. Bardziej miarodajne byłyby badania porównujące grupy prowadzone przez robota i przez człowieka. Jednak w tym wariancie ryzykujemy pójściem w kierunku podejścia rywalizacyjnego: człowiek vs AI, co również może budzić uzasadnione wątpliwości. 

Źródło informacji: IEDNEWSDESK, “India Education Diary”, 19.05.2023, https://indiaeducationdiary.in/university-of-amsterdams-social-robotics-project-improves-math-education-in-playful-and-personalized-way/ (dostęp: 31.05.2023).

Zobacz też:


Dlaczego pasta lutownicza często sprawia problemy techniczne?
Grupa RENEX na stoisku Yamaha podczas targów MOTEK 2024
Sztuczne oko zrewolucjonizuje widzenie robotów
Stwórz przedsiębiorstwo przyszłości z naszym audytem technologicznym – wywiad z MultiProjekt Automatyka
Chwytak do automatycznego zbierania jabłek
Dofinansowanie na robotyzację i cyfryzację przedsiębiorstw
Robot wspierający rehabilitację pacjentów
Zautomatyzowany robot inicjuje nowe badania genetyczne
Relacja z targów Warsaw Industry Automatica